Roligare utan kick-off och AW

Göran Adlén, trendspanaren, skrev i veckan ett insiktsfullt inlägg om hur kreativitet skall framkallas och mjölkas ur medarbetarna under en kick-off

Det börjar närma sig slutet av dag ett på kickoffen. Deltagarna börjar bli trötta, en del av dem gick upp klockan 04.00 för att åka iväg. En del slapp den långa resan men är ändå trötta efter att ha lyssnat på VD som under en timme visade 87 Powerpoint-bilder med massor av siffror på förra årets resultat och så strategierna som är en orgie med ord, hälften på engelska och hälften på svenska, alltså riktig management-svenska. 

Han menar att kreativiteten inte föds på en kick-off utan att den måste näras och gödas hela tiden, en måndag kl. 15.45 lika mycket som en torsdag morgon kl. 08.40. Att kreativitet är någonting som pågår hela tiden, om medarbetarna får förutsättningar för att vara kreativa. 

Kreativitet stimuleras av lekfullhet men de flesta anser att man ska jobba på jobbet, inte ha roligt. Roligt har man på sin kick-off, på after work och möjligen på en arrangerad konferens utanför huset om någon slänger in en lek där man ska bygga underfundiga kvadrater av ett begränsat antal tändstickor. Roligare än så kanske det inte blir. 

Eller jo! Man anlitar en eventbyrå som sätter ihop en tävling i att paddla kanot, bygga torn av backar eller vem kan komma först om man balanserar på vajrar uppspända mellan arton träd?!

Det är säkert fantastiskt roligt för de som kan. Och vill. Men det finns alltid medarbetare som inte vare sig vill eller kan. Som tvingas in i en aktivitet som ska vara "rolig" och därmed stimulera kreativitet. Det som är så viktigt för ett företags utveckling och innovation. 

Eller då varför inte en after work? Där alla dricker ett glas vin och småpratar utanför arbetsplatsens ramar. Och det blir säkert väldigt trevligt för de som redan tycker om att hänga med varandra men den sociala strukturen på medarbetare och samarbete och arbetslag följer med in i baren och de roller man har på jobbet förstärks och cementeras och de gäng som brukar finna varandra i kafferummet finner varandra på after work och någon förutsättning för kreativitet skapas sällan. Dessutom finns det medarbetare som går hem och känner hur avståndet till att ha roligt på jobbet är bara större än det var tidigare samma dag. 

Som Göran så tror jag inte på enstaka insatser. Inte heller forskaren Samuel West gör det

Jag tror att det är lättare att gå till jobbet om man ser det som ett ställe där man ska leva. Ser du jobbet som en paus i livet och du trycker på play när du stämplar ut har du raderat en tredjedel av ditt liv. Det om något borde leda till en existentiell kris i livet.

Det behövs mer lekfullhet på jobbet eftersom det öppnar upp våra kreativa tankar och förmågor. Att leka och ha roligt är inte detsamma som att vara oseriös, kanske rentav tvärtom. Och aktiviteterna måste inte bygga på lust och skratt, men däremot är lekfullheten viktig. Det ligger också i möjlighetstänkandet — kreativitet är ju att tänka annorlunda. 

Jag lovar att det blir roligare på ett möte om du:
- spelar introt till Bröderna Cartwright när dina kollegor kliver in och slår sig ner.
- delar ut vattenpistoler som var och en får använda om den som pratar blir för långrandig.
- dekorerar kontorslandskapet med ballonger en måndag morgon.
- kommer till jobbet med en clown-näsa.

För att utvecklas behöver vi motiveras till att vara kreativa, för att vara kreativa behöver vi ha roligt. 

Vi får förvisso betalt för att gå till jobbet så vi behöver inte älska jobbet men om vi nu tillbringar rätt mycket tid där, borde vi inte ha roligt större delen av tiden och inte bara, möjligen, på en kick-off en gång om året? Som dessutom kostar mer än femton vattenpistoler.