Fem tips för att klara kommande 250 arbetsdagar

Det kan kännas överväldigande. Nästa semester är långt borta kanske och det är fortfarande ett antal dagar vi ska ta oss igenom på jobbet innan vi kan vila lite till. 

Under många år har neurovetenskapen gett oss insikter i hur vi kan förstå oss själva och våra hjärnor. Det går att jobba lugnare och mer effektivt om vi har koll på hjärnans styrkor och svagheter. 

Här är fem konkreta tips för att klara de 250 dagar som ligger framför. 

pomodorotimer-58cc1f343df78c3c4f89f408.jpg

Ta dig an det jobbigaste när hjärnan är pigg!
Ödsla inte hjärnans bästa stund på morgonen genom att rensa mail. Ta tag i det viktigaste, det som är mest krävande när hjärnan fungerar allra bäst.

Använd dig av pomodortekniken
Den går förenklat ut på att effektivisera arbetsdagen. Arbeta utan multitasking så här: ställ en klocka på 25 minuter och arbeta bara med en enda sak under den tiden. Därefter tar du en kortare paus på fem minuter och sedan ställer man klockan på 25 minuter igen och tar tag i nästa uppgift. Eller fortsätter med den man inte hunnit bli klar med. 

Sluta multitaska!
Ingen hjärna är gjord för att jobba med flera saker på samma gång. Att växla fokus tar mycket energi och de som jobbar med flera viktiga saker på samma gång får ett sämre resultat än de som fokuserar på en sak i taget. 

Hitta en gnällfri zon
Det är lätt att komma in i gnällträsket. Skapa en gnällfri zon på jobbet. Det är i personalrummet eller vid kaffeutrymmet vi ska hämta energi, inte bli av med den. 

Var snäll mot dig själv
Du behöver inte göra allting perfekt varje gång och din kalender behöver inte vara proppfull. Kom ihåg att lägga in tid för återhämtning, om så bara tio minuter. Ta en promenad, lyssna på lite musik eller bara slut ögonen en stund. Hjärnan behöver pauser!

Har du 15 minuter över, lyssna på David Rock som talar om neuroleadership