7 tips för att sova riktigt bra

Just nu är jag inne i en intensiv jobbperiod, snart sommarlov men inte än. Det viktigaste för att jag ska orka är att jag sover bra och det gjorde jag verkligen inte inatt. Jag drömde att jag blev grillad på en jättestor grill. Inte så skönt. Kan eventuellt ha att göra med den ålder jag nått och den ... inre glöd jag numera bär på. 

Tillbaka till påminnelsen om hur man sover riktigt bra en natt: 

  • Drick inte kaffe eller koffeinfyllt te efter kl. 15.00
  • Ät mat som innehåller tryptophan innan läggdags. T.ex. banan. Tryptophan är en aminosyra som (förenklat) boostar serotonin- och melatoninhalten som i sin tur hjälper oss att sova bättre. 
  • Drick sista glaset vin (om du vill dricka vin) senast kl. 18.00. Alkohol minskar djup sömn och ökar den oroliga sömnen, säger John E. Brown, MD, professor i medicin vid University of Maryland.
  • Coola ner innan läggdags. Att göra något som ökar kroppstemperaturen innan läggdags gynnar inte sömnen. 
  • Lägg dig 30 minuter innan du ska sova. Kl. 22.00 drar energiapparaten igång igen i kroppen och går jag och lägger mig senare är det svårare att somna. 
  • INGEN MOBIL eller dator en timme före insomning (min största utmaning ...).
  • Mörkt i rummet, svalt i rummet och tyst.

Sov gott!