Enklaste sättet att lyckas på jobbet

Visste du att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20% mer produktiva?  

Har jag en positiv attityd är jag bättre på att samarbeta, jag har mer energi, mer fokus och jag är mer kreativ. Dessutom, har jag ett positivt förhållningssätt är det svårare för mig att stressa, jag mår helt enkelt lite bättre = färre sjukdagar. 

Det handlar inte om att skratta på jobbet. Det handlar om att träna långsiktigt och det är ju bara mitt ansvar. Att meditera, bygga meningsfulla relationer, att ibland lägga från sig mobilen, att träna fysiskt och att träna på att uttrycka tacksamhet kan vara några sätt att bygga upp ett positivt förhållningssätt. 

Jag tror att vi får tillbaka mycket av det vi ger. 

Ta en stund och titta på en film om en man på en butik någonstans i USA som så många kunder tyckte mycket om för att han alltid var vänlig och omtänksam i sin yrkesroll ... och se vad som händer. Allt bara av den enkla anledningen att han alltid bemötte sina kollegor och kunder med värme och vänlighet. 

Skärmavbild 2018-01-05 kl. 14.22.03.png

Fem tips för att klara kommande 250 arbetsdagar

Det kan kännas överväldigande. Nästa semester är långt borta kanske och det är fortfarande ett antal dagar vi ska ta oss igenom på jobbet innan vi kan vila lite till. 

Under många år har neurovetenskapen gett oss insikter i hur vi kan förstå oss själva och våra hjärnor. Det går att jobba lugnare och mer effektivt om vi har koll på hjärnans styrkor och svagheter. 

Här är fem konkreta tips för att klara de 250 dagar som ligger framför. 

pomodorotimer-58cc1f343df78c3c4f89f408.jpg

Ta dig an det jobbigaste när hjärnan är pigg!
Ödsla inte hjärnans bästa stund på morgonen genom att rensa mail. Ta tag i det viktigaste, det som är mest krävande när hjärnan fungerar allra bäst.

Använd dig av pomodortekniken
Den går förenklat ut på att effektivisera arbetsdagen. Arbeta utan multitasking så här: ställ en klocka på 25 minuter och arbeta bara med en enda sak under den tiden. Därefter tar du en kortare paus på fem minuter och sedan ställer man klockan på 25 minuter igen och tar tag i nästa uppgift. Eller fortsätter med den man inte hunnit bli klar med. 

Sluta multitaska!
Ingen hjärna är gjord för att jobba med flera saker på samma gång. Att växla fokus tar mycket energi och de som jobbar med flera viktiga saker på samma gång får ett sämre resultat än de som fokuserar på en sak i taget. 

Hitta en gnällfri zon
Det är lätt att komma in i gnällträsket. Skapa en gnällfri zon på jobbet. Det är i personalrummet eller vid kaffeutrymmet vi ska hämta energi, inte bli av med den. 

Var snäll mot dig själv
Du behöver inte göra allting perfekt varje gång och din kalender behöver inte vara proppfull. Kom ihåg att lägga in tid för återhämtning, om så bara tio minuter. Ta en promenad, lyssna på lite musik eller bara slut ögonen en stund. Hjärnan behöver pauser!

Har du 15 minuter över, lyssna på David Rock som talar om neuroleadership