Vad kul att se dig!

När vi får en komplimang slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. 

På jobbet kan de vara avgörande för samarbetet och för stämningen i arbetsgruppen. Jag pratade om detta nyligen i Nyhetsmorgon. 

shutterstock_114717280.jpg

Att ge komplimanger bygger förtroende
Alla delar samma längtan efter att bli sedd och uppmärksammad. När jag får en komplimang ökar min vilja till samarbete och förtroende.

Vi skapar god atmosfär på jobbet
Ge en komplimang till en person och den personen kommer att vara mer benägen att ge en annan kollega en komplimang. Det sprider sig och det vi ger får vi tillbaka.

Det skapar välmående
När jag får en komplimang lyfter det fokus från det jag upplever är negativt till det som är positivt. Det gör att jag stressar något mindre, ser möjligheter istället för svårigheter och hare en chans att bli lite mer kreativ. Anledningen är dopaminet som går igång i hjärnan när vi gör eller får höra att vi gjort något bra. Dopaminet skapar ett välbehag, jag blir nöjd, glad och tillfredsställd.

Det förstärker min framgång på jobbet
Om jag får höra att jag har gjort ett bra jobb, att jag var skicklig i ett möte med en person kommer det att göra att jag gör ett ännu bättre jobb nästa gång, stärkt i den feedback jag har fått. Dopaminet ser faktiskt till så att min inlärning ökar och jag blir mer effektiv.

Vi gör världen lite bättre
Att uppmärksamma och berätta när någon vi har omkring oss gör något bra sprider en vänlighet vi behöver mer av idag. Det kostar ingenting att berätta för en du passerar på gatan att han eller hon klär i sina glasögon eller att färgen på mössan är väldigt fin. Att ge barn och tonåringar komplimanger är kanske extra viktigt. Det kan till och med ge dem ett förtroende och en respekt för vuxenvärlden.

Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron och Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon. 

Enklaste sättet att lyckas på jobbet

Visste du att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20% mer produktiva?  

Har jag en positiv attityd är jag bättre på att samarbeta, jag har mer energi, mer fokus och jag är mer kreativ. Dessutom, har jag ett positivt förhållningssätt är det svårare för mig att stressa, jag mår helt enkelt lite bättre = färre sjukdagar. 

Det handlar inte om att skratta på jobbet. Det handlar om att träna långsiktigt och det är ju bara mitt ansvar. Att meditera, bygga meningsfulla relationer, att ibland lägga från sig mobilen, att träna fysiskt och att träna på att uttrycka tacksamhet kan vara några sätt att bygga upp ett positivt förhållningssätt. 

Jag tror att vi får tillbaka mycket av det vi ger. 

Ta en stund och titta på en film om en man på en butik någonstans i USA som så många kunder tyckte mycket om för att han alltid var vänlig och omtänksam i sin yrkesroll ... och se vad som händer. Allt bara av den enkla anledningen att han alltid bemötte sina kollegor och kunder med värme och vänlighet. 

Skärmavbild 2018-01-05 kl. 14.22.03.png

Fem tips för att klara kommande 250 arbetsdagar

Det kan kännas överväldigande. Nästa semester är långt borta kanske och det är fortfarande ett antal dagar vi ska ta oss igenom på jobbet innan vi kan vila lite till. 

Under många år har neurovetenskapen gett oss insikter i hur vi kan förstå oss själva och våra hjärnor. Det går att jobba lugnare och mer effektivt om vi har koll på hjärnans styrkor och svagheter. 

Här är fem konkreta tips för att klara de 250 dagar som ligger framför. 

pomodorotimer-58cc1f343df78c3c4f89f408.jpg

Ta dig an det jobbigaste när hjärnan är pigg!
Ödsla inte hjärnans bästa stund på morgonen genom att rensa mail. Ta tag i det viktigaste, det som är mest krävande när hjärnan fungerar allra bäst.

Använd dig av pomodortekniken
Den går förenklat ut på att effektivisera arbetsdagen. Arbeta utan multitasking så här: ställ en klocka på 25 minuter och arbeta bara med en enda sak under den tiden. Därefter tar du en kortare paus på fem minuter och sedan ställer man klockan på 25 minuter igen och tar tag i nästa uppgift. Eller fortsätter med den man inte hunnit bli klar med. 

Sluta multitaska!
Ingen hjärna är gjord för att jobba med flera saker på samma gång. Att växla fokus tar mycket energi och de som jobbar med flera viktiga saker på samma gång får ett sämre resultat än de som fokuserar på en sak i taget. 

Hitta en gnällfri zon
Det är lätt att komma in i gnällträsket. Skapa en gnällfri zon på jobbet. Det är i personalrummet eller vid kaffeutrymmet vi ska hämta energi, inte bli av med den. 

Var snäll mot dig själv
Du behöver inte göra allting perfekt varje gång och din kalender behöver inte vara proppfull. Kom ihåg att lägga in tid för återhämtning, om så bara tio minuter. Ta en promenad, lyssna på lite musik eller bara slut ögonen en stund. Hjärnan behöver pauser!

Har du 15 minuter över, lyssna på David Rock som talar om neuroleadership

TACK Frölunda Torg

Idag fick jag träffa ett sjukt skönt gäng i en hörsal i närheten av Frölunda Torg. Tänk när man kommer in och genast blir omhändertaget och i samma stund man vänder sig emot publiken känner man energin från de som sitter där. Det blir alltid bra föreläsning då. Idag var publiken så fantastisk så det blev så roligt att föreläsa att jag ett tag funderade över att göra en kupp, prata tills de bar mig ut från salen. 

Avstod. 

TACK alla fina människor jag fick träffa idag och tack ni som kom ut från era butiker och gav mig ett extra leende på vägen hem. 

När börjar du räkna ner?

Igår hade jag ett skönt möte med två kvinnor inför en föreläsning på deras arbetsplats. De var bekymrade över stämningen på jobbet, klagomål som står i fokus mest hela tiden och attityden hos medarbetare. Jag hoppas att jag kan förmedla det absolut viktigaste när jag får träffa alla senare, att vi är så mycket ansvariga själva för hur bra det är på jobbet eller hur vi mår. Inställningen är rätt avgörande och du kan inte skylla på så mycket annat eller på så många andra än dig själv för hur du mår. Om vi nu inte pratar om kris, sorg eller sjukdom men det är en helt annan sak och kräver sitt förhållningssätt och stöd från omgivningen.  

Det är inte alla arbetsplatser som har medarbetare som räknar ner men det är rätt många. Vi börjar räkna ner någonstans efter fredag lunch. Mitt twitterflöde fylls av #fredagsfeeling #afterwork #helg #lycka och lite till.  

Vi närmar oss knappen PLAY med fingret. Snart är det dags att njuta. Snart är det dags att ha kul, att älska livet, umgås, skratta ... snart är det dags att helt enkelt vara lite lycklig. Det är helg.  

Så är vi sktiglada för att det är helg och vi umgås och skrattar och lägger upp bilder på mysstunder med tända ljus och fint arrangerade middagstallrikar, promenader i höstprakten, #selfie s på helgmänniskan, den som njuter av livet. Så håller det på fram till söndag sen eftermiddag. 

Då närmar vi oss knappen STOP. Det är slut på det roliga, ångesten står för dörren eftersom vi ska till jobbet och det är jobbigt och svårt och tungt och livet måste pausas i de fem (nåja, fyra och en halv) dagar som vi har framför oss men så säger någon att hey, det är ju snart helg igen! Vi räknar ned, härdar ut eftersom jobb är allvarliga grejer och då kan man inte hålla på att skratta och älska livet och ha kul.  

Jag tänker att det blir ett väldigt slöseri på liv. Och på att må bra och vara glad och vara tillfreds. Om du trycker på PLAY och bara lever fullt ut från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag är det alltså i runda slängar ca 2x52 dagar per år som du älskar livet och verkligen kan njuta.  

Rätt tragiskt.  

Jag har en skyldighet gentemot mig själv att leva det bästa liv jag kan och det livet pågår 7x52 dagar per år. Jag trycker aldrig någonsin på någon play-knapp när det blir helg och inte heller på någon stop-knapp när det blir måndag och det beror bara på en enda sak: Jag har tränat och jag har lärt mig att leva fullt ut och njuta varenda dag. Oavsett var jag hamnar och hur jobbet ser ut. Det är jag skyldig mig själv. Då har jag roligare hela tiden och jag har kraft att ta av när problemen sätter krokben för mig och när livet är tungt. Men jag blir en trevligare person och jag trivs med att vara trevlig och jag älskar att vara glad. Oavsett om det är lördag, tisdag eller torsdag. 

Det är sånt jag föreläser om också. En enda grej av allt som är det roligaste :)  

Effektivitet kan vara alldeles underbart

 Möte kl. 8. Jag känner mig effektiv.

Möte kl. 8. Jag känner mig effektiv.

bild 2-2.JPG

Frukostmöte med Elizabeth som hette Gummesson förut men som nu heter Kuylenstierna.

Så mycket att avhandla och gå igenom. Så mycket att skratta åt. Vi pratar så mycket om mänskliga beteenden och vad som skulle hända om man avvek. Jag föreslog att jag skulle gå före i busskön på vägen hem och Betten föreslog att hon skulle be servitören om att få äta upp de goda resterna från bordet intill. Så gör vi och så skrattar vi åt människan och vårt behov av att passa in och inte bete oss hur som helst och där står vi inte över någon eller några för vi är precis likadana själva och ingen av oss gjorde något av det vi fantiserade om.

Det var en av de få dagar då jag har kontorsdag, en av de få dagar då jag inte är ute och jagar jobb eller föreläser utanför stan. En alldeles underbar liten stund. Alldeles väldigt nödvändig för själen.

 

Guldläge och gulddagar

Ibland blir det så fantastiskt bra! När jag får en publik som är så fantastisk att man inte kan göra ett dåligt jobb alls.  

I tre veckor i rad har jag fått träffa en stor arbetsplats med många anställda som delats upp för att i tre olika omgångar få en utvecklingsdag där jag var en av ingredienserna. Och vilka människor! 

Jag pratar om arbetsglädje, om ansvaret vi har för att må bra på jobbet och inte bara ha skitkul när helgen kommer (tänk så många som kör play först till helgen, strax efter lunch börjar det rycka i helgtarmen och man börjar putsa klackarna för att slå dem i taket och så kommer söndagen och det är lika bra att få lite ångest eftersom veckan ligger framför och jobbet är ju jobbigt, då kan man inte ha kul ...) utan även ha roligt på jobbet.  

Jag pratar om problem och hur vi faktiskt kan bli av med problem och även skippa oron som ibland kan vara rätt tärande på vem som helst.  

TACK för att jag fick vara en del av er dag, ni vet vilka ni är! Ni var fantastiska.