Vad kul att se dig!

När vi får en komplimang slappnar musklerna av, i blodet går det igång både dopamin, oxytocin och endorfiner som gör att vi orkar mer, blodtrycket sänks och vi ler. 

På jobbet kan de vara avgörande för samarbetet och för stämningen i arbetsgruppen. Jag pratade om detta nyligen i Nyhetsmorgon. 

shutterstock_114717280.jpg

Att ge komplimanger bygger förtroende
Alla delar samma längtan efter att bli sedd och uppmärksammad. När jag får en komplimang ökar min vilja till samarbete och förtroende.

Vi skapar god atmosfär på jobbet
Ge en komplimang till en person och den personen kommer att vara mer benägen att ge en annan kollega en komplimang. Det sprider sig och det vi ger får vi tillbaka.

Det skapar välmående
När jag får en komplimang lyfter det fokus från det jag upplever är negativt till det som är positivt. Det gör att jag stressar något mindre, ser möjligheter istället för svårigheter och hare en chans att bli lite mer kreativ. Anledningen är dopaminet som går igång i hjärnan när vi gör eller får höra att vi gjort något bra. Dopaminet skapar ett välbehag, jag blir nöjd, glad och tillfredsställd.

Det förstärker min framgång på jobbet
Om jag får höra att jag har gjort ett bra jobb, att jag var skicklig i ett möte med en person kommer det att göra att jag gör ett ännu bättre jobb nästa gång, stärkt i den feedback jag har fått. Dopaminet ser faktiskt till så att min inlärning ökar och jag blir mer effektiv.

Vi gör världen lite bättre
Att uppmärksamma och berätta när någon vi har omkring oss gör något bra sprider en vänlighet vi behöver mer av idag. Det kostar ingenting att berätta för en du passerar på gatan att han eller hon klär i sina glasögon eller att färgen på mössan är väldigt fin. Att ge barn och tonåringar komplimanger är kanske extra viktigt. Det kan till och med ge dem ett förtroende och en respekt för vuxenvärlden.

Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron och Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon. 

Enklaste sättet att lyckas på jobbet

Visste du att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20% mer produktiva?  

Har jag en positiv attityd är jag bättre på att samarbeta, jag har mer energi, mer fokus och jag är mer kreativ. Dessutom, har jag ett positivt förhållningssätt är det svårare för mig att stressa, jag mår helt enkelt lite bättre = färre sjukdagar. 

Det handlar inte om att skratta på jobbet. Det handlar om att träna långsiktigt och det är ju bara mitt ansvar. Att meditera, bygga meningsfulla relationer, att ibland lägga från sig mobilen, att träna fysiskt och att träna på att uttrycka tacksamhet kan vara några sätt att bygga upp ett positivt förhållningssätt. 

Jag tror att vi får tillbaka mycket av det vi ger. 

Ta en stund och titta på en film om en man på en butik någonstans i USA som så många kunder tyckte mycket om för att han alltid var vänlig och omtänksam i sin yrkesroll ... och se vad som händer. Allt bara av den enkla anledningen att han alltid bemötte sina kollegor och kunder med värme och vänlighet. 

Skärmavbild 2018-01-05 kl. 14.22.03.png

Fem tips för att klara kommande 250 arbetsdagar

Det kan kännas överväldigande. Nästa semester är långt borta kanske och det är fortfarande ett antal dagar vi ska ta oss igenom på jobbet innan vi kan vila lite till. 

Under många år har neurovetenskapen gett oss insikter i hur vi kan förstå oss själva och våra hjärnor. Det går att jobba lugnare och mer effektivt om vi har koll på hjärnans styrkor och svagheter. 

Här är fem konkreta tips för att klara de 250 dagar som ligger framför. 

pomodorotimer-58cc1f343df78c3c4f89f408.jpg

Ta dig an det jobbigaste när hjärnan är pigg!
Ödsla inte hjärnans bästa stund på morgonen genom att rensa mail. Ta tag i det viktigaste, det som är mest krävande när hjärnan fungerar allra bäst.

Använd dig av pomodortekniken
Den går förenklat ut på att effektivisera arbetsdagen. Arbeta utan multitasking så här: ställ en klocka på 25 minuter och arbeta bara med en enda sak under den tiden. Därefter tar du en kortare paus på fem minuter och sedan ställer man klockan på 25 minuter igen och tar tag i nästa uppgift. Eller fortsätter med den man inte hunnit bli klar med. 

Sluta multitaska!
Ingen hjärna är gjord för att jobba med flera saker på samma gång. Att växla fokus tar mycket energi och de som jobbar med flera viktiga saker på samma gång får ett sämre resultat än de som fokuserar på en sak i taget. 

Hitta en gnällfri zon
Det är lätt att komma in i gnällträsket. Skapa en gnällfri zon på jobbet. Det är i personalrummet eller vid kaffeutrymmet vi ska hämta energi, inte bli av med den. 

Var snäll mot dig själv
Du behöver inte göra allting perfekt varje gång och din kalender behöver inte vara proppfull. Kom ihåg att lägga in tid för återhämtning, om så bara tio minuter. Ta en promenad, lyssna på lite musik eller bara slut ögonen en stund. Hjärnan behöver pauser!

Har du 15 minuter över, lyssna på David Rock som talar om neuroleadership